FREE Download Software Design 3D

| CHROM Enterprise Terbaru

Reka bentuk 3D boleh menjadi alat yang sangat berguna dalam pengurusan acara. Berikut adalah beberapa contoh penggunaannya:

Membuat rancangan layout: Anda boleh menggunakan perisian reka bentuk 3D untuk membuat rancangan layout acara anda. Ini membolehkan anda melihat bagaimana ruang acara anda akan terlihat sebelum acara sebenar berlangsung, membolehkan anda membuat perubahan dan penyesuaian jika perlu.

Pembuatan pelan untuk penyediaan perkhidmatan: Dengan menggunakan reka bentuk 3D, anda boleh menghasilkan model 3D yang menunjukkan penempatan meja, dekorasi, tata letak penerangan, kabel dan penyambungan lain, serta pelan kemudahan dan pengurusan kabel. Dengan mempunyai pandangan yang lebih jelas mengenai penyediaan perkhidmatan, anda dapat menjimatkan masa dan kos.

Membantu dalam pengambilan keputusan: Dengan mempunyai gambaran yang lebih jelas mengenai tata letak dan reka bentuk acara, anda dapat membuat keputusan yang lebih tepat berkaitan dengan keperluan acara, seperti jenis pencahayaan yang sesuai, penggunaan prop yang sesuai, dan penyusunan kerusi dan meja yang sesuai untuk meningkatkan keselesaan para tetamu.

Menunjukkan konsep dan idea: Reka bentuk 3D boleh digunakan untuk membantu mengkomunikasikan konsep dan idea kepada pelanggan atau pasukan anda, membantu mereka memahami visi dan idea acara anda dengan lebih jelas.

Pembuatan Video Pengenalan: Anda boleh menggunakan model 3D yang telah anda hasilkan untuk membuat video pengenalan acara, membolehkan anda memaparkan dengan jelas tata letak acara, suasana, dan pengalaman yang bakal ditawarkan kepada para tetamu.

Penggunaan reka bentuk 3D dalam pengurusan acara memungkinkan anda menjimatkan masa dan kos, mempermudah pemantauan dan membolehkan anda membuat keputusan yang lebih tepat mengenai acara anda.

***

Terdapat beberapa perisian online yang boleh digunakan untuk reka bentuk 3D secara percuma. Berikut adalah beberapa pilihan yang mungkin berguna:

Tinkercad - Tinkercad adalah perisian reka bentuk 3D online percuma yang mudah digunakan dan sesuai untuk semua peringkat pengguna. Ia menawarkan alatan dan fungsi untuk membina model 3D yang kompleks dengan cepat.

Untuk Tinkercad, pada asasnya untuk menghasilkan model 3D bagi 3D printing, tetapi CHROM ada juga gunakan untuk siapkan layout ringkat bagi event-event yang CHROM buat site visit dan untuk memberikan gambaran maya kepada semua team termasuk klien tentang konsep yang akan dibuat.

Ini adalah antara penghasilan Draft 3D bagi layout lokasi event yang telah CHROM Enterprise ukur, kemudian dihantar kepada klien bagi memudahkan perbincangan. Dan boleh juga secara Maya, untuk dibuat mesyuarat melalui Google Meet, Zoom dan sebagainya bagi perubahan-perubahan tertentu sebelum klien tetapkan bagaimana yang mereka inginkan.

Ianya menjimatkan masa dan tenaga.

Layout susunan booth dalam sesebuah kawasan, ukuran panjang, lebar dan tinggi dan bayangan event dapat direalisasikan dengan pantas.

Layout didalam bangunan yang lebih kompleks sebenarnya boleh dilakukan, sekiranya perlu.



SketchUp Free - SketchUp Free adalah perisian reka bentuk 3D percuma yang popular. Ia mempunyai antara muka yang mudah digunakan dan banyak alatan untuk membuat model 3D yang rumit.

CHROM juga mengguna SketchUp dalam membuat design 3D bagi sesebuah event. Untuk ini, kita dapat membuat ukuran dengan lebih tepat kerana ianya khas untuk architecture dan terdapat simbol-simbol yang boleh digunakan bagi menandakan peralatan elektrik, kerusi, meja dan sebagainya.

SketchUp boleh digunakan untuk design yang lebih kompleks berbanding TinkerCad.



Blender - Blender adalah perisian reka bentuk 3D percuma yang hebat untuk projek-projek yang lebih kompleks. Ia menawarkan banyak fungsi dan alatan yang boleh digunakan untuk membuat reka bentuk 3D yang mengagumkan.

CHROM pernah menggunakan Blender 3D bagi mendesign restoran konsep bagi klien beberapa tahun lalu. Selain itu, Blender 3D boleh juga dibuatkan animasi 3D bagi apa sahaja tujuan termasuk klip video dan sebagainya. Software ini sangat POWERFUL!

Penggunaan Blender memerlukan anda mempunyai pengetahuan yang luas tentang 3D termasuk matematik, material, pencahayaan dan pelbagai.



Onshape - Onshape adalah perisian reka bentuk 3D percuma yang mudah digunakan dan boleh digunakan di dalam talian. Ia menawarkan alatan yang berfokus pada kolaborasi, di mana pengguna boleh bekerja bersama-sama di dalam projek yang sama.

Onshape lebih fokus kepada sektor pembuatan peralatan.



FreeCAD - FreeCAD adalah perisian reka bentuk 3D percuma yang boleh digunakan untuk menghasilkan model 3D dalam pelbagai bentuk dan saiz. Ia mempunyai antara muka yang mudah digunakan dan menyokong pelbagai format fail untuk menyimpan model 3D.

FreeCAD lebih fokus kepada design peralatan mekatronik untuk event, seperti hidraulik jack untuk gimik dan peralatan mekanis lain.



Setiap perisian mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri, jadi pastikan untuk memilih yang sesuai untuk keperluan anda.


Kesimpulannya, pastikan anda mendapatkan khidmat kepakaran Event Management yang sofistikated sebegini. Ini kerana ianya sudah menjadi keperluan bagi menjayakan sesebuah event yang sudah tentunya menelan belanja yang sangat tinggi. Dan alangkah sayangnya sekiranya segala teknologi tidak digunakan bagi membawa event anda ke satu tahap yang lebih baik.

Ingin dapatkan khidmat kami sebagai sebahagian team planning anda, boleh terus hubungi 012-791 2306 (JOE) atau tekan butang Whatsapp di web ini.