Contoh Tentatif Program Majlis Mesyuarat Tahunan (AGM) Persatuan Penduduk di Malaysia 2023

| CHROM Enterprise Terbaru




AGM (Annual General Meeting) Persatuan Penduduk adalah satu-satunya mesyuarat tahunan yang diadakan oleh Persatuan Penduduk setiap tahun. Ia adalah penting kerana ia mempunyai beberapa tujuan dan manfaat seperti:




Memastikan akaun Persatuan diurus dengan baik: AGM adalah satu-satunya mesyuarat di mana ahli Persatuan dapat menilai akaun Persatuan dan memastikan dana Persatuan digunakan secara berhemat dan berkesan.


Menilai aktiviti dan pencapaian Persatuan: AGM membolehkan ahli Persatuan menilai aktiviti dan pencapaian Persatuan sepanjang tahun sebelumnya. Ini membolehkan ahli Persatuan menilai tahap keberkesanan Persatuan dan memberi cadangan untuk perbaikan di masa depan.




Melantik jawatankuasa baru: AGM adalah masa di mana ahli Persatuan melantik jawatankuasa baru untuk tahun seterusnya. Ini membolehkan Persatuan untuk berfungsi dengan cekap dan berkesan pada masa depan.



Memberi peluang untuk ahli Persatuan menyuarakan pandangan dan cadangan: AGM memberi peluang kepada ahli Persatuan untuk menyuarakan pandangan dan cadangan mereka mengenai Persatuan. Ini membolehkan Persatuan untuk memperbaiki diri dan memenuhi keperluan ahli Persatuan.


Mengukuhkan hubungan sosial dan ketuaan dalam Persatuan: AGM adalah masa yang baik untuk ahli Persatuan berinteraksi dan bersosial. Ini dapat memperkuatkan hubungan sosial dan ketuaan dalam Persatuan dan memupuk semangat kerjasama antara ahli.

Oleh itu, AGM Persatuan Penduduk adalah sangat penting dan harus diadakan setiap tahun. Ini membolehkan Persatuan untuk terus berkembang dan berfungsi dengan cekap dan berkesan.

=====

Berikut adalah contoh tentatif acara untuk Annual General Meeting (AGM) Persatuan Penduduk:

Pendaftaran kehadiran peserta - 8:30 pagi
Peserta akan mendaftar kehadiran mereka di kaunter pendaftaran dan menerima lencana peserta serta kertas undi.

Ucapan pembukaan oleh Presiden Persatuan - 9:00 pagi
Presiden Persatuan akan menyampaikan ucapan pembukaan dan menyambut semua peserta AGM.

Perasmian dan pengesahan agenda AGM - 9:15 pagi
Setelah ucapan pembukaan, Presiden Persatuan akan memperkenalkan agenda untuk AGM dan menjelaskan tujuan dan matlamat bagi AGM tersebut. Agenda akan diundi dan disahkan oleh semua peserta.

Pembentangan laporan aktiviti Persatuan - 9:30 pagi
Laporan aktiviti Persatuan bagi tahun yang lalu akan dibentangkan oleh Setiausaha Persatuan. Ia akan merangkumi aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan oleh Persatuan dan pencapaian yang telah dicapai.

Pembentangan laporan kewangan Persatuan - 10:00 pagi
Bendahari Persatuan akan membentangkan laporan kewangan bagi tahun yang lalu. Laporan kewangan akan merangkumi pendapatan dan perbelanjaan Persatuan serta untung atau rugi yang diperoleh.

Pertanyaan dari peserta - 10:30 pagi
Peserta akan diberikan peluang untuk mengajukan pertanyaan mengenai laporan aktiviti dan laporan kewangan Persatuan.

Pelantikan jawatankuasa baru - 11:00 pagi
Setelah laporan aktiviti dan laporan kewangan dibentangkan, peserta AGM akan melantik jawatankuasa baru untuk tahun seterusnya.

Perkara-perkara lain - 11:30 pagi
Peserta AGM boleh mengajukan perkara-perkara lain yang ingin dibincangkan.

Ucapan penutup - 12:00 tengahari
Presiden Persatuan akan menyampaikan ucapan penutup dan menyerahkan microphone kepada pengerusi persidangan untuk menutup AGM.

Jamuan makan tengahari - 12:15 tengahari
Setelah AGM tamat, peserta akan dijemput untuk makan tengahari dan bersosial.

Ini hanyalah contoh dan boleh disesuaikan mengikut keperluan Persatuan Penduduk anda. Pastikan agenda AGM anda memenuhi keperluan statutori dan peraturan Persatuan Penduduk.


=====




Sekiranya anda ingin mendapatkan khidmat sewaan PA System, Lighting, LED Screen, dsb boleh terus hubungi kami di Whatsapp (Tekan butang Whatsapp tertera) atau tekan DISINI.

Atau, jika anda ingin lihat dahulu katalog kami. Tekan DISINI.